Transforma el teu telèfon en un museu amb Google Arts & Culture

Ara que ens hem de quedar a casa més que mai, els fanàtics de les arts han de buscar una alternativa per gaudir de les millors obres d’art. Tenim la solució: Google Arts & Culture. Aquest és un lloc web de l’Institut Cultural de Google que presenta un recull d’imatges en alta resolució d’obres d’art exposades en diversos museus de tot el món, així com un recorregut virtual per les galeries en què es troben.

Aquest projecte ofereix més de 32.000 imatges de 46 museus i en poder trobar obres de totes les èpoques i estils, des de puntes de fletxa de l’any 10.000 aC fins a les obres contemporànies més recents.

Logotip de Google Arts & Culture. Font: Blog do MAMAM

Aquesta aplicació ofereix diferents maneres de “jugar” amb l’art d’aquesta galeria virtual com l’exposició virtual de Vermeer, un projector virtual d’art, inspirar-nos amb l’art transfer  o fins i tot podem fer-nos una art selfie. Tot això, dins les nostres butxaques.

Pàgina principal de l’aplicació Google Arts & Culture. Font: Pròpia.

Eines d’ús

Aquesta aplicació ofereix diverses opcions d’ús. Destaquem les següents:

  • A prop: Permet buscar els museus que estiguin prop d’una zona concreta.

Foto de museus prop de la direcció. Font: Pròpia.
  • Contingut destacat: Aquí es troben algunes de les obres més buscades, i l’opció de fer zoom i veure tots els detalls.
Foto de l’opció “Elements destacats“. Font: Pròpia.
  • Preferits: Fent clic a la figura del cor es poden guardar obres com a preferides i fins i tot crear galeries.
Pàgina de Google Arts & Culture. Font: Pròpia.
  • Filtres de cerca: la cerca per data, colors, tècniques artístiques, col·leccions, temes populars, llocs, esdeveniments històrics, corrents artístics, personatges històrics, llocs i moltes altres opcions.
  • Art Selfie: Vols trobar el teu bessó a la història de l’art? Aquesta opció permet trobar quadres en els quals hi ha personatges semblants a tu. Només has de fer-te una selfie i l’aplicació t’ensenyarà fins i tot el percentatge de coincidència.
Best Celebrity Matches Using Google’s Art Selfie App des de zimbio.com
Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és google-arts.jpg
Foto de l’aplicació de Google Arts & Culture. Font: Xataka Android

L’aplicació també permet descobrir obres d’art a partir de l’època a la qual pertanyen o de la seva paleta de colors, mitjançant l’apartat “explora per època i colors“. En el cas de la classificació cronològica, apareix una línia temporal que es pot desplaçar d’un any a altre, i a sota es veuen les obres d’aquells anys. És una eina molt útil per veure com evoluciona l’estil artístic arreu del món amb el pas del temps. Tanmateix, per una cerca més precisa, val més utilitzar el cercador general, on es pot introduir un any exacte.

Explorador per data. Font: Pròpia.

La cerca per colors és ben entretinguda també. La pestanya t’ofereix una paleta de colors molt senzilla i es crea una galeria de quadres amb tonalitats semblants. Hi han dues opcions que et permetn jugar completament amb les paletes de colors d’aquestes obres d’art.

Explorador pero colors. Font: Pròpia.
  • Art Transfer et dóna la possibilitat transformar qualsevol imatge de la galeria del telèfon en qualsevol dels estils dels artistes més famosos del planeta com Van Gogh o Picasso, aplicant-li diferents filtres i canvis de colors.
  • Art Palette és un “experiment” que ofereix la pàgina web, en la que pots escollir qualsevol imatge de la teva galeria i de trobar obres d’art amb una paleta de colors similar. També hi ha l’opció d’ajustar la paleta de colors movent el “comptagotes” per la imatge.
Exemple d’ús de l’Art Tranfer. Font: wwwhatsnew
Exemple d’ús de l’Art Pallete. Font: Notes On Design.

Realitat augmentada

Per situar-nos, primer explicarem què és la realitat augmentada (RA). Aquesta és una eina formada per diferents tecnologies que permeten a l’usuari veure el món real a través d’un dispositiu tecnològic. El seu funcionament permet que els elements de l’entorn real es combinin amb elements virtuals creant així una realitat augmentada en temps real.

Google ha sabut explotar en moltes ocasions aquesta eina de contingut 3D en entorns reals gràcies a les càmeres dels telèfons intel·ligents.

En aquesta ocasió no s’han quedat enrere, ja que els usuaris de Google Arts & Culture gaudeixen d’una enorme galeria d’art que els hi cap a la butxaca. En concret dóna accés a 33 institucions en quatre continents que han permès escanejar una gran quantitat de quadres en alta resolució per convertir casa teva en un museu.

Diferents èpoques i estils per conèixer a l’abast amb només una pantalla. És tan fàcil com obrir la pestanya de càmera on pots trobar la possibilitat d’accedir a dues noves eines:

Art Projector

Aquesta forma de realitat augmentada pot convertir casa teva en un museu. Per això només has d’escollir l’obra que vulguis i arrossegar-la a una paret. Aquesta estarà a mida real i la podràs observar des de tots ens angles, quasi com si la veiessis en persona.

Exemple del funcionament de l’Art Projector. Font: sessions.edu

Pocket Gallery

Dóna lloc a una exposició immersiva de les obres d’art de Vermeer. Ha d’apuntar amb la càmera del telèfon intel·ligent una superfície plana, com ara una taula i apareixerà un petit museu del qual pots accedir a totes les sales. Cal apuntar que l’exposició de Vermeer va ser la primera opció d’AR que va donar Google Arts & Culture.

Per acabar, cal destacar com Google Arts & Culture és la demostració perfecta de com la tecnologia pot ser usada per apropar l’art i la cultura a les persones. L’aplicació conté diversos recursos per a fer l’experiència interactiva i interessant, pel que va més enllà de veure fotos de quadres que podries trobar en el mateix cercador de Google. A més, el que aquesta plataforma aporta és una democratització de la cultura, on l’art deixa de ser únicament accessible per a les elits i comença a estar disponible per a un públic molt més àmpli.

Tot i ser incomparable amb veure una obra d’art presencialment, situacions com les que ens està tocant viure en l’actualitat com el Covid – 19 ens fan adonar-nos que recursos com la Realitat Augmentada poden ser la nova manera de gaudir de l’art i la cultura en un futur ja no tan llunyà.

Redescobrim Apalabrados: 9 anys del joc que va marcar tendència

Apalabrados és un joc de lletres basat en altres jocs tradicionals de la mateixa temàtica com l’Scrabble o el Words with friends. Consisteix en formar paraules el més complexes possibles per anar sumant punts. El que el diferencia dels jocs que l’inspiren és el fet de poder jugar amb gent de tot el món. 

D’on ve? Alfred Mosher Butts , un arquitecte estatunidenc, va dividir els jocs en 3 categories:

  1. Jocs de números: daus i bingo
  2. Jocs de moviment: dames i escacs
  3. Jocs de paraules: anagrames

Apalabrados forma part de la tercera categoria, però com s’origina? Butts va decidir combinar característiques dels anagrames i els mots encreuats per crear Lexiko, una primera versió del que seria l’Scrabble. Més endavant rebria el nom de CrissCrossWords. El joc va ser rebutjat per molts dels fabricants de videojocs de l’època. Finalment a un empresari aficionat del joc, James Bruno, li va agradar la idea i l’any 1948, el van registrar sota la marca Scrabble.

El 2011, Apalabrados, basat en les regles del Scrabble, neix a Argentina com a un projecte secundari de l’empresa Etermax. El seu fundador, Máximo Cavazzani (amb tan sols vint-i-dos anys) llença al mercat el joc, després de tres mesos de desenvolupament. Va ser la primera aplicació de la companyia que va passar a desenvolupar cinc més del mateix gènere ludo – educatiu. Aquestes Apps són: Preguntados, Mezcladitos, Reinos Preguntados, Preguntados 2 i Apalabrados 2

Generador de Códigos QR Codes

Descarrega l’aplicació a la Play Store

Generador de Códigos QR Codes

Descarrega l’aplicació a l’App Store

Les regles del joc

Imatge 1 feta amb Genially

La mecànica del joc és ben senzilla. Consisteix a guanyar el màxim de punts possibles formant paraules al tauler. El guanyador final és qui té més punts.

Com jugar?

Abans d’iniciar la partida, recorda que:

  • Has de prémer sobre la icona “NUEVO”, que trobaràs a la part superior de la pantalla. 
  • Pots escollir un rival entre els teus amics, buscant el seu e-mail o nom d’usuari. Sinó, també pots optar per escollir un rival aleatori.
  • A més, pots seleccionar en quin idioma vols començar la partida. 
  • La primera paraula formada al tauler s’haurà de situar sobre l’estrella del centre.
  • A partir d’aquesta, les altres paraules que formis hauran d’estar connectades a les paraules que ja estiguin al tauler. Cal ubicar bé les fitxes per a aconseguir formar més d’una paraula alhora. Així podràs aprofitar algunes lletres que ja tinguis sobre el tauler.
  • Podràs aconseguir punts extres si formes paraules aprofitant les lletres sobre el tauler i, sobretot, si situes les paraules formades sobre les caselles especials del tauler, que tenen un color específic.
  • Aquestes caselles de colors tenen dues lletres petites a una punta, que són l’indicatiu dels punts extra que aconseguiràs:
    1. DP: Duplica el valor de la paraula
    2. TL: Triplica el valor de la fitxa
    3. TP: Triplica el valor de la paraula
    4. DL: Duplica el valor de la fitxa
  • El joc acaba quan un dels dos jugadors es queda sense fitxes i té sobre el tauler totes les peces formant paraules. Finalment, se sumen els punts obtinguts per cada jugador i guanya qui en tingui més.
  • Recorda que la partida expirarà després de set dies d’inactivitat. Guanya el jugador que ha fet l’última jugada o si els jugadors passen de torn tres cops consecutius.

Una interfície pràctica

La interfície d’Apalabrados és molt senzilla i intuïtiva, ja que s’assimila al tradicional joc de taula Scrabble, i això permet que l’usuari pugui aprendre ràpidament la dinàmica del joc.

Aquest joc en línia segueix un ordre visual de dalt a baix i d’esquerra a dreta per situar les seves icones. Així doncs, la major part de la pantalla està ocupada pel tauler de joc, i als extrems superior i inferior es troben les diverses opcions que l’usuari pot prémer i desplegar. Aquestes opcions inclouen un petit apartat on dipositar les fitxes, l’opció de passar de torn, de canviar les fitxes o barrejar-les i l’opció de “més”, en la qual es desplegarà un panell emergent amb més opcions (veure Imatge 2).

Cal esmentar que els dissenyadors de la interfície se superen en cada actualització. En aquesta última versió del joc han millorat l’aspecte visual tenint en compte l’actual moda minimalista del “flat design” (o disseny pla). El tauler és més net i clar que abans, han eliminat les ombres, els bisellats i la textura dels botons. Per tant, es demostra la clara intenció de fer una interfície atractiva i senzilla, perquè el pes de l’aplicació recaigui únicament en la practicitat del joc.

Imatge 2 feta amb Genially

El xat d’Apalabrados, tot un món

No es cataloga com a “xarxa social” però té elements que li afegeixen un factor social tot i ser un joc. Si pensem en jocs de taula, la comunicació és molt important i a la versió virtual aquesta s’ha d’incloure d’alguna manera.

Apalabrados va incorporar un xat per comunicar-se per text entre els jugadors. Actualment, després de diverses actualitzacions el xat té les opcions de: eliminar converses; veure l’última hora de connexió del contrincant; afegir “amics” o bloquejar a contrincants; enviar fotografies, missatges de veu i vídeos; veure si els missatges arriben al destinatari. Aquestes característiques han fet d’Apalabrados una App de missatgeria instantània que permet compartir contingut entre els jugadors sense haver d’abandonar l’aplicació.

Veient la importància del xat no ens sorprèn trobar tota mena d’articles que fan al·lusió al seu ús per a lligar i conèixer a gent. Però també té inconvenients ja que l’anonimat en els comptes de l’aplicació fa que es donin situacions d’assetjament.

Imatge 3 feta amb Genially

El perquè de l’èxit d’Apalabrados

Imatge 4 feta amb Genially

Encara val la pena?

És evident que Etermax va descobrir una fórmula d’or amb Apalabrados. El joc ha estat un referent durant molts anys i apunta al fet que seguirà sent-ho amb la seva segona entrega. No es poden negar els mèrits de l’aplicació: resulta addictiva, entretinguda, educativa… Però sí que és cert que presenta alguns problemes que cal mencionar. 

Tot i que en termes generals l’aplicació mai ha passat a l’oblit, els jugadors individuals si que poden fatigar-se amb rapidesa a causa dels grans temps d’espera que suposa una partida. 

En la mateixa línia, l’adopció de formes de monetització de l’aplicació ha generat malestar entre els usuaris. Cal recordar que una aplicació amb tants usuaris rendibilitza la seva activitat de diferents maneres, la publicitat i la versió de pagament que l’evita són presents en aquest cas, però també les compres de fitxes que donen funcionalitats dins del joc. Tot i això, tenint en compte el caràcter intensiu del consum de molts usuaris, fa que s’aprofiti de la possibilitat d’addicció d’alguns dels seus jugadors més vulnerables.

Si bé cap App és perfecte, Apalabrados està molt a prop de ser-ho. El gegant del mercat de les aplicacions mòbils sembla que encara té molt camí per recórrer.

VIVE OTRA REALIDAD DESDE EL MÓVIL

¿Quién no ha soñado con vivir en el mundo de su película favorita? Pasear por Pandora, explorar la Estrella de la Muerte o asistir a una clase en Hogwarts. Físicamente es imposible realizar estas acciones desde cualquier lugar, pero la realidad virtual nos intenta acercar a cumplir estos sueños a través de nuestros smartphones.

¿Qué es la realidad virtual?

La realidad virtual era algo que solo podíamos encontrar en películas de ciencia ficción como Matrix pero que, gracias a los avances tecnológicos, se ha hecho posible en la vida real.

¿Qué es exactamente la realidad virtual? Básicamente es un entorno digital completamente artificial donde un usuario, mediante un dispositivo, puede sentir que está viviendo en él.

Realidad virtual en dispositivos móviles

Para poder experimentar la realidad virtual a veces no es necesario hacer uso de dispositivos poco asequibles, ya que con un simple móvil y una herramienta que nos permita visualizar la realidad virtual puede bastar.

En el caso de los teléfonos móviles, el uso de la realidad virtual suele estar más enfocado hacia el entretenimiento, por lo que podemos encontrar varias apps destinadas a ello en nuestros smartphones.

A continuación adjuntamos un vídeo probando una de las aplicaciones que se mencionan en el enlace anterior (de XatakaMovil), Google Spotlight Stories.

La plataforma de Youtube también cuenta con una gran variedad de vídeos en realidad virtual que se pueden visualizar a través de cualquier dispositivo compatible (teléfonos, ordenadores, tablets…).

¿Cómo experimentar la realidad virtual?

Tal y como hemos mencionado, una de las herramientas que podemos utilizar para “ver” la realidad virtual puede ser un dispositivo móvil y para ello tal vez necesitemos unas gafas de realidad virtual, también llamadas HMD.

Este dispositivo se coloca en la cabeza y reproduce las imágenes de nuestro móvil a través de una pantalla situada cerca de nuestros ojos, de forma que nuestro cerebro interpreta las imágenes como si fueran del “mundo real”. Sin embargo, el problema de esta opción es que este tipo de gafas son costosas.

En el caso de que no quieras gastar tanto dinero existe Google Cardboard, una alternativa más barata que te permite transformar tu smartphone a una plataforma de realidad virtual.

Si las gafas que nos ofrece Google para poder experimentar con sus aplicaciones también nos parecen caras, siempre podemos crear nuestras propias gafas de realidad virtual.

A continuación, te explicamos cómo fabricar tus propias Google Cardboard.

Después de este breve artículo sobre realidad virtual podemos llegar a la conclusión de que este avance tecnológico, aplicado a los móviles, aporta un entretenimiento que nos permite escapar del “mundo real” para poder vivir experiencias en el “mundo virtual”.

La realidad virtual aplicada a otros ámbitos como por ejemplo la psicología (para la superación de fobias) o para promover la cultura (visualizando las sociedades de antaño), puede ser una herramienta de ayuda en varios trabajos y no solo para el entretenimiento.

En definitiva, la realidad virtual es una buena propuesta ya que cuenta con un gran abanico de posibilidades y ofrece una manera nueva de experimentar un producto audiovisual. Sin embargo, aún le queda un largo camino para perfeccionarse.

Saludable o no saludable, aquesta és la qüestió

En el primer món, la manca de menjar no acostuma ja a ser un problema. Des de fa temps, la qüestió que preocupa als responsables de salut pública és l’increment índex d’obesitat i de casos de càncers provocats per una mala alimentació. Per aquest motiu, un consum alimentari dut a terme de manera responsable i conscient hauria de considerar-se una prioritat social.

D’un temps ençà, han aparegut noves eines que pretenen ajudar el ciutadà mig en la seva dieta. En destaca Yuka, una aplicació mòbil que ofereix la informació nutricional de qualsevol producte de manera senzilla i entenedora només escanejant-ne el codi de barres. El seu objectiu és facilitar la tria d’aliments saludables als supermercats, on per desgràcia hi predomina una majoria de productes de baixa qualitat nutritiva.

Yuka analitzant els valors de la Nutella (Júlia Prats)

La bona alimentació és, sens dubte, tota una ciència. Molts van amb una sabata i una espardenya a l’hora de fer una bona llista de la compra i assegurar-se que les seves eleccions són adequades. Amb tot, no sempre se sap si allò escollit és beneficiós o no.

No cal buscar-li tres potes al gat cada cop que es va a comprar, però, ¿oi que és satisfactori saber escollir un bon aliment en un món ple d’etiquetes amb ingredients impronunciables? A Benoit, un pare de família de París, se li fonien els ploms només entrar al supermercat per fer la compra setmanal. D’aquesta frustració en va sorgir el disseny d’una eina pràctica i senzilla que aspira a analitzar amb rapidesa la composició de qualsevol producte. Aquest va ser el naixement de Yuka, que des de llavors s’ha estès com una taca d’oli entre els usuaris preocupats pel que es fiquen a la boca.

Un semàfor dietètic

Yuka és una aplicació que ens ajuda a desxifrar allò que s’amaga rere les etiquetes dels productes (tant aliments com cosmètica) per tal de prendre millors decisions. Gràcies al seu sistema d’anàlisi i escaneig i una potent base de dades d’elaboració pròpia ofereix uns resultats no influenciats per cap marca o empresa.

Un altre dels punts forts de la plataforma és el seu sistema d’avaluació, que es basa en tres criteris bàsics: la qualitat nutricional (representa un 60% de la nota), la presència d’additius (representa un 30% de la nota) i la dimensió orgànica (el 10% restant).

Escala de puntuacions del sistema Nutri-Score (Eroski)

Tot això calculat amb el mètode Nutri-Score, un sistema que es regeix pel Programa Nacional de Nutrició i Salut de França i classifica els aliments en cinc parells de colors i lletres que evolucionen des del verd i la A (el més saludable) fins al vermell i la E (el menys saludable). A més, quan s’analitzen productes amb una mala puntuació, també s’ofereixen alternatives més saludables per evitar renunciar completament a un tipus de producte.

Necessitem Yuka?

Yuka resulta útil per a indecisos, per a hipocondríacs i per a llepafils. Però i si també pogués aspirar a resoldre problemes globals relacionats amb la nutrició? Per exemple, a Espanya, creix cada vegada més el percentatge d’obesitat, amb un ritme similar al d’EUA. Això no sembla preocupar massa les autoritats, si tenim en compte gestions com la de les beques de menjador a la Comunitat Autònoma de Madrid durant la pandèmia.

En l’àmbit familiar (que és on realment Yuka pot tenir impacte) les estadístiques evidencien la necessitat d’una eina que ajudi als consumidors: les més de 25 milions de tones d’aliments (4.638 productes diferents) comprats el 2018 obtenen una puntuació mitjana d’aproximadament 2,7 en el sistema Nutriscore. (On 5 correspon a una qualificació de A i 1 de E).

Consum d’aliments segons categories i puntuació mitjana (Open Food Facts, Informe del Consumo Alimentario en España 2018)

Aquest sistema de puntuació combinat amb la totalitat de funcions de Yuka fan de l’aplicació un instrument amb gran potencial per a l’educació nutricional ciutadana. Tot i això, no està lliure de mancances: al basar-se en algoritmes tancat a vegades es generen casos de certa controvèrsia, com l’oli d’oliva i el cereals de l’esmorzar.  

I jo, què faig?

Per a aquells compradors que vulguin posar a prova els seus coneixements de dietètica de manera empírica, el següent vídeo interactiu ofereix quatre casos en què s’ha de preveure la classificació que en fa Yuka de la seva qualitat nutritiva. D’aquesta manera podran comprovar si realment necessiten algun tipus de guia o qüestionar-se perquè, tot i coneixent-ne el resultat, a l’hora de la veritat escullen l’alternativa poc saludable.

Vídeo Interactiu per posar a prova els coneixements propis sobre nutrició amb productes quotidians (Alejandro Torrico)

L’Indestructibility, el nou robot de la NASA, amb el revestiment del Nokia 3310

La NASA opta per enviar a Mart un coet recobert de Nokias. El comitè de l’operació va prendre aquesta decisió després de posar a prova la resistència d’aquests dispositius en un laboratori. El pròxim 19 de juliol podrem veure el primer telèfon que vola sense tenir mode avió.

L’Indestructibility, el coet amb revestiment de Nokia, formarà part d’una missió de la NASA. S’enlairarà per tal de substituir l’Opportunity, un vehicle interplanetari que va morir l’estiu passat a la superfície de Mart. Aquest nou invent de l’enginyeria intentarà mantenir viva l’exploració de Mart durant uns anys més.

Els nostres amics de LÈMUR TV han explicat la notícia als informatius d’avui: aquí us adjuntem el contingut.

Informatiu de LEMUR TV

L’OPPORTUNITY, el predecessor

L’Opportunity és un vehicle tot terreny no tripulat de la NASA que va arribar a Mart el 2004, formant part de la missió “Mars Rover”. L’objectiu principal d’aquesta és l’exploració de Mart, conjuntament amb el seu germà bessó, l’Spirit, que va aterrar 3 setmanes abans. Aquesta missió estava programada inicialment per tenir una durada de 90 sols (3 mesos). No obstant això, va durar 5267 sols (15 anys), donant-se per perdut enmig d’una tempesta de sorra que envoltava Mart.

Entre altres treballs que va realitzar l’Opportunity figura una excavació al sòl del planeta, per investigar els detalls subterranis. Aquesta excavació té uns 50 cm de diàmetre i 10 km de profunditat .En aquest treball es va descobrir que la terra de Mart tenia una textura grumollosa, i que el subsòl tenia un component brillant a la part més fonda. El científic Dr. Albert Len, va dir el següent: “això que hi ha sota la superfície de Mart difereix de qualsevol cosa que hàgim vist abans”.

L’Opportunity va acabar morint a causa d’una sobrecàrrega mecànica diagnosticada tard, però va aportar grans dades per als estudis del planeta veí fins a l’estiu passat. Amb tot això, esperem que la nova operació serveixi per extreure tanta informació com l’extreta per l’Opportunity.

Link per aprofundir sobre la missió Mars Rovers: https://mars.nasa.gov/mer/mission/overview/

PER QUÈ EL NOKIA 3310?

El Nokia 3310 és un telèfon mòbil de la marca nòrdica que es va llançar al mercat l’any 2000, el qual va agafar moltíssima popularitat per la seva resistència als cops i caigudes. Amb l’arribada dels smartphones i les xarxes socials, aquest model es va convertir en el protagonista de molts continguts humorístics. Això va provocar que tot el món en sentís a parlar en algun moment, fins i tot la NASA, que va decidir contactar amb l’empresa finlandesa.

Col·laboració entre Nokia i la NASA

Va ser l’any 2010 quan l’organització estatunidenca, a base d’experimentació i molts estudis, va arribar a la conclusió que el Nokia 3310 era un dels dispositius més ben fabricats i resistents de la història, així com una obra d’enginyeria molt avançada a la seva època. Finalment van començar a construir els primers prototips del que acabaria convertint-se en l’Indestructibility, un robot semblant en aparença al seu predecessor però del tamany d’un 4×4 i amb moltes més funcionalitats, com el revestiment amb parts de Nokias 3310, convertint-lo així en indestructible i perfecte per emprendre nous viatges al planeta vermell.

L’INDESTRUCTIBILITY , el futur

Que no us enganyi la vista, ja que és una de les creacions humanes més complexes de la història. El que fa especial a l’Indestructibility és clarament la utilització del material i la tecnologia del Nokia 3310, ja que el que és realment important en un robot que viatja tant lluny, és que sigui resistent i fiable. Van ser els propis treballadors de Nokia, col·laborant amb els de la NASA, que van proposar la utilització de la senyal analògica. És un tipus de senyal generada per un fenomen electromagnètic, que es representa amb una funció matemàtica continua en la que varien l’amplitud i el període en funció del temps. Tota una revolució. Tornar al passat per poder avançar i arribar al futur.

Tornar al passat per poder avançar i arribar al futur

Frase del cap del projecte Marc González
Aspecte de l’Indestructibility a Mart

Aquesta notícia arriba coincidint amb l’enlairament el passat 30 de maig del Falcon 9, el primer coet d’una empresa privada que envia astronautes a l’Estació Espacial Internacional (EEI). Pel que veiem, sembla que el futur resideix fora de la Terra, tot i anar acompanyat de peces antigues com, en aquest cas, un grup de NOKIAS.

COM L’ÚS INDEGUT DEL MÒBIL ÉS PERJUDICIAL PER LA SALUT

El telèfon mòbil és un gran amic, però si no l’utilitzes adequadament es pot convertir en el teu pitjor enemic.

Els mòbils fan la nostre vida molt més fàcil, però no sempre. L’ús indegut d’aquest pot comportar greus perjudicis en la salut física i mental de l’usuari. Ja que no podem viure sense aquest dispositiu hem d’aprendre a conviure amb ell d’una forma sana i equilibrada.


Els mòbils són imprescindibles

Els telèfons mòbils cada cop són més potents, més útils i versàtils. El nombre d’accions que pots fer amb un mòbil cada cop és més pròxim a infinit. Gràcies als mòbils, la comunicació a distància és possible, tens informació il·limitada permanentment disponible i tens accés a eines com calculadora o càmera digital a l’abast de la teva mà.

Fins i tot s’utilitzen per tasques per les quals no estan dissenyats, com mirar amb la càmera sota el moble per trobar l’arracada de la teva àvia, treure el mòbil a l’ascensor perquè no hi hagi un silenci incòmode amb el teu veí, o fer veure que parles pel mòbil quan et creues amb un venedor al carrer o un amic que et cau malament.

Una dona fent servir el mòbil per mirar a un lloc inaccessible de casa seva

Tant és així que no ens podem imaginar una vida sense aquests dispositius, però l’altre extrem tampoc és bo. L’abús sense control del mòbil pot comportar diferents conseqüències, ja sigui a nivell físic com psicològic.

“Des que els smartphones existeixen ja no es llença gent vestida a la piscina”

Impacte de les noves tecnologies


Conseqüències físiques

Abans de començar a enumerar tots els possibles efectes que causen els mòbils en les persones, cal deixar clar que aquestes conseqüències es deuen a l’ús continuat i irresponsable dels dispositius.

Els problemes físics que pots tenir són:

  • Dolor i rigidesa a les mans degut a la continuació de la mateixa postura, podent acabar en el desenvolupament de tendinitis.
  • Fatiga visual, que pot degenerar en una pèrdua de la capacitat visual.
  • Sobrecàrrega de coll i espatlles degut a la immobilitat, perdent així control motor.
  • Potent mal de cap i migranya
  • Finalment, tot i que la culpa no és del mòbil en si mateix, una de les principals causes de morts en carretera és per distraccions causades pel telèfon mòbil. Així com per exemple conduir jugant al Pokemon Go.
Un nen fent servir el mòbil massa a prop dels ulls

Conseqüències psicològiques

Aquestes conseqüències sovint passen per alt, ja que són més difícils de detectar i la societat els hi dona poca importància. Però el fet d’estar tant de temps de la nostra vida efectiva davant de la pantalla del mòbil passa a ser una part molt important de la mateixa, i per tant una part influent a la nostra psique.

Els efectes que pot generar són:

  • Augmenta l’estrès. Ja sigui a partir de les alertes constants, recordatoris com per l’accés continuat a quantitats ingents d’informació.
  • Provoca ansietat, entre altres coses por a perdre el mòbil, ja que s’ha desenvolupat una dependència.
  • Provoca insomni degut a la incapacitat de desconnectar.
  • Aïllament social, per incitar al sedentarisme degut a que tens accés a tot el que puguis desitjar des del menjador de casa teva.
  • Segons un estudi de la Universitat de Gotebörg ( l’ús prolongat del mòbil s’associa amb estrès i insomni en les dones. En canvi en els homes provoca insomni i depressió.
  • T’exposes de forma molt fàcil al ciberassetjament.
Un jove fent servir el mòbil al llit

“Per què aquesta magnífica tecnologia científica, que estalvia treball i ens fa la vida més fàcil ens aporta tan poca felicitat? La resposta és que simplement encara no hem après a usar-la amb encert.”

Albert Einstein

Consells per millorar la teva qualitat de vida

Si vols que els efectes anteriorment mencionats t’afectin el menys possible, et plantegem alguns recursos, que poden semblar obvis però que la majoria de la gent no els du a la pràctica.

Consells:

  • Intentar desconnectar, ser conscient de quan t’estàs excedint en l’ús del mòbil. Per ajudar-te a desconnectar és bona idea desactivar totes les alertes excepte les dels amics.
  • Netejar el telèfon de forma periòdica, ja que el telèfon i la seva funda és una font molt gran de gèrmens.
  • Intentar corregir la teva postura.
  • Dormir sense el mòbil. Carregar-lo lluny de tu i no fer-lo servir just abans d’anar a dormir, ja que això és una font important d’estrès i insomni.

Prova final

A continuació trobareu una prova per comprovar si heu après els comportaments adequats i quines conseqüències poden tenir el mal ús de les noves tecnologies com el mòbil.

Infoxicación musical: la fecha de caducidad de las canciones

Las canciones y los número 1 actuales cada vez tienen una vida más corta. Hay diferentes factores que condicionan la fecha de caducidad de las canciones: Los nuevos soportes de reproducción musicales, la complejidad musical de los nuevos hits y los nuevos hábitos de consumo musical de la sociedad.

Escuchamos 19,8 horas de música por semana

Según el estudio realizado por la Federación Internacional de la Industria Fonográfica (IFPI), los Españoles dedicamos 2,8 horas al día a escuchar música, posicionándonos por encima de la media mundial que es de 2,6 horas diarias.

Escuchamos música mientras nos desplazamos, hacemos ejercicio, estudiamos y hasta algunos para dormir. Mantener nuestras orejas ocupadas se ha convertido en una realidad constante para nosotros y se lo debemos a los avances tecnológicos.

Las nuevas tecnologías nos acercan a los artistas

Con el desarrollo de internet han aparecido nuevos formas de escuchar música, por ejemplo las plataformas de streaming como Youtube o Spotify.

Estas aplicaciones tienen una fuerte presencia en la sociedad, el 83% de los jóvenes entre 16 y 24 años hacen uso de las plataformas streaming para escuchar su música favorita, convirtiéndose así en la franja de edad con más usuarios.

¿Los motivos? Acceso instantáneo a millones de canciones, escuchar lo que uno quiera y cuando quiera y, además, es la forma más práctica de escuchar música.

Último videoclip de Rosalía en un teléfono móvil

La franja de edad con menos usuarios en streaming los encontramos entre 55 a 64 años con un 44% de usuarios.

El 77% de los encuestados usaron Youtube durante el último mes.

ifpi.org

Sin embargo, casi el 50% del jóvenes entre 16 y 24 años solo escuchan música a través de su smartphone y si tuviesen que elegir entre un único dispositivo, más de la mayoría, escogería su teléfono móvil. 

Nuestros hábitos de consumo musical han cambiado en los últimos años. Ahora se le da mucha importancia al uso del smartphone para escuchar música, ocupando este un 27% como dispositivo de reproducción de música y situándose por debajo de la radio que continúa siendo el principal dispositivo de reproducción con 29% del tiempo de uso.

La caducidad de las canciones

La razón por la cual nos deja de gustar una canción viene dada, según los neurólogos, porqué cuando descubrimos nuevos temas estos pasan por dos etapas en nuestro cerebro:

  • El núcleo caudado: es la zona que anticipa nuestra parte favorita de la canción mientras la escuchamos.
  • El núcleo accumbens: es la zona que se activará y liberará las endorfinas provocadas por la canción que estamos escuchando.

Como más conozcamos la canción que estamos escuchando, menor liberación de endorfinas y por consiguiente más nos dejará de gustar la canción.

Hay que añadir que aquí entra el factor de la complejidad de la pieza musical. Cuando hablamos de la complejidad de una canción nos referimos a:

  • Complejidad armónica, rítmica y vocal
  • Cambios de tono e instrumentos
  • Subidas y bajadas de volumen

Estos elementos provocan que sea más difícil acostumbrarse a una canción ya que se tarda más en predecir cómo continuará y en memorizarla. Pasa lo contrario con los sonidos simples, sin embargo, las canciones compuestas de este tipo son más accesibles.

Existen otros factores que condicionan la durabilidad de una canción como puede ser el grado de innovación de esta, entre otros. Para ampliar información podéis visitar el vídeo de Jaime Altozano divulgador musical y youtuber.

¿Existe la canción perfecta? – Jaime Altozano

La música actual y su valor añadido

Los artistas no se han querido quedar atrás con la innovación tecnológica y algunos ya cuelgan sus canciones con videoclips en 360º y adaptados a la realidad virtual como observamos en el siguiente vídeo de Marshmello.

Por otro lado, hay quienes han preferido grabar sus conciertos en 360º y colgarlos a plataformas adaptadas como Youtube.

Concierto Pablo Alborán en 360º

En definitiva, vivimos en una época en la que conviven muchos artistas que compiten sin descansar para llegar al número uno. Para eso deben crear canciones que suenen bien, en otras palabras, producciones simples y poco innovadoras para que el oído las reconozca con facilidad

Las producciones actuales más la gran cantidad de artistas y los nuevos hábitos de consumo musicales provocan que la vida de estas sea corta.

El mercado móvil, ¿el futuro de los videojuegos?

Desde la llegada de los videojuegos al mercado móvil ha habido una relación complicada entre ambos. El constante desarrollo de los dispositivos móviles ha permitido a los videojuegos crecer también rápidamente dentro de esta plataforma. ¿Hasta qué punto importa este mercado?

Desde 1998 con la aparición del juego Snake para los dispositivos móviles, el mercado ha vivido grandes cambios y una constante evolución acorde con el desarrollo tecnológico vivido. Empezando con la llegada de los móviles de juegos icónicos como el Tetris (2000) y siguiendo con diversos intentos para potenciar las cualidades propias de un smartphone que ampliaban el abanico de posibilidades a través de una potencia mayor y de unas cualidades nuevas como su pantalla táctil o la posibilidad de trabajar con una pantalla en vertical.

¿Cuánto ha evolucionado realmente el mercado móvil?

Estas cualidades se empezarían a ver exploradas con juegos como:  Angry Birds en 2009 (en el que se aprovechaba la posibilidad de desarrollar físicas mejores y de la interactividad a través del táctil) o Temple Run en 2011 al llevar al éxito masivo un juego desarrollado para ser jugado con la pantalla en vertical. En 2016 encontramos otro de los grandes éxitos del mercado móvil con Pokémon GO.

Captura de pantalla de una partida de Angry Birds

Quizás el último gran paso dentro del mercado móvil ha sido la consolidación del mundo del videojuego competitivo a través de dos juegos desarrollados por la compañía SuperCell: Brawl Stars y Clash Royale. Aportando a los juegos de móviles una faceta más seria respecto al tono casual que había tenido el catálogo móvil en los últimos años. Véase como ejemplo de este tono más casual el éxito de juegos como el Candy Crush

Ahora se juega en el móvil

El avance tecnológico que han vivido los móviles ha abierto un nuevo mercado a las empresas de videojuegos en el que no necesitan crear nuevos juegos, pueden adaptar los juegos de consola u ordenador a los móviles

El último lanzamiento que ha triunfado en la industria del teléfono  ha sido la adaptación del Call of Duty. Este no es exactamente un port de un juego de otra plataforma más bien es una recopilación de todos los juegos de la saga adaptados para jugarlos en un teléfono móvil. Este juego no solo ha triunfado por su jugabilidad, que para ser un FPS (First Person Shooter, juego de disparos en primera persona) es bastante buena si no que utiliza el factor nostalgia, de ver los mapas que marcaron a muchos en mejor calidad y en la palma de la mano.

Del teléfono al smartphone

Motorola lanzó el primer teléfono del mundo en los años 80 y este solo podía almacenar hasta 30 números de teléfono y la batería tenía una duración de 1 hora. Diez años después,  una compañía estadounidense de telecomunicaciones lanzó a la venta el Simon Personal Communicator que es es considerado el primer teléfono inteligente de la historia.  

Imagen que ilustra la evolución del diseño de los teléfonos móviles

Distintas empresas siguieron esta estela lanzando móviles al mercado añadiendoles cada vez más innovaciones. El mundo comenzó a adquirir el smartphone hasta convertirse en una herramienta fundamental del día a día.

Ilustrar la evolución de la venta de teléfonos inteligentes
Representación del crecimiento de la compra de móviles en los últimos años

La evolución de estos teléfonos, ha hecho que los juegos aprovechen sus nuevas características para ofrecer juegos más potentes y más envolventes.

Un ejemplo muy claro de la utilización de las nuevas características que ofrece un teléfono inteligente es el Pokémon GO ya mencionado. Este juego incorpora muchas de las características de los móviles más modernos, de modo que la experiencia del usuario mejora drásticamente.  Ha sido el primer juego relevante que ha usado la realidad virtual en smartphones. Esto es gracias a una mejora de los procesadores y los programas de reconocimiento del entorno, entre otros.

Otra de las características de este juego es que usa tu ubicación para personalizar el juego a tu entorno: los gimnasios son sitios reales de tu entorno, los pokémones aparecen en calles y plazas reales, etc. Pero tampoco creó nada nuevo, ya que anteriormente se habían creado juegos así. Lo que hizo fue unir todos los elementos y mejorar la calidad, añadiendo también la historia de Pokémon, que es un elemento de éxito asegurado.

Ejemplo de la realidad aumentada que Pokémon GO ofrece

Entonces, ¿consola o móvil?

En conclusión, aunque la presencia de los móviles dentro del mercado aumenta cada año, su situación respecto a la de las consolas o los ordenadores es muy distinta. La posibilidad de llegar a un público mucho más amplio (hoy en día casi todo el mundo tiene un smartphone) fuerza en cierta medida a los desarrolladores a enfocar sus juegos a un público más casual. Es cierto que han ido apareciendo títulos enfocados al público más competitivo pero son excepciones dentro de un mercado que aún sigue rigiéndose por las vidas limitadas y los anuncios entre partida y partida.

Facebook Dating, la aplicación de citas que promete romper esquemas

Facebook Dating es un servicio de citas similar a Tinder que vio la luz en septiembre de 2018 en Colombia. Se trata de una función de la aplicación de Facebook (disponible en dispositivos de Android e iOS) que nos permite introducir una serie de especificaciones para poder filtrar resultados y recomendarnos solo personas que nos puedan llegar a interesar, teniendo en cuenta la proximidad y afinidad que hay entre ambas.

¿Cómo entrar a Facebook Dating?

Para poder acceder a este nuevo servicio, es necesario haber creado una cuenta de Facebook y tener instalada la aplicación en nuestros dispositivos móviles. Una vez hayamos cumplido estos requisitos, deberemos dirigirnos al menú que nos aparecerá al pulsar el botón situado en la parte inferior derecha de la pantalla. Por último, nos iremos al apartado de parejas para poder entrar y empezar a usar Facebook Dating.

La primera vez que entremos en el nuevo servicio de Facebook deberemos aceptar una serie de normativas. Además, tendremos la opción de editar nuestra configuración de privacidad. Se nos pedirá introducir nuestro género y el de las personas con las que nos interesaría establecer una relación. Otros aspectos como la ubicación o la fotografía de perfil también deberán ser insertadas.

¿Cómo funciona Facebook Dating?

El funcionamiento de Facebook Dating puede dar un poco de miedo a primera vista pero al empezar a descubrir sus mecánicas podremos llegar a entender por qué está tan solicitado. Facebook Dating, antes de permitirte acceder al servicio, te pide que aceptes su política de datos y luego accedes a la función. Facebook usará los datos que has ido y vas dejando en sus plataformas (Instagram, WhatsApp…) para encontrar personas con las que tengas afinidad en cuanto a preferencias sexuales, rango de edad, gustos y aficiones. Obtendrá datos de la gente que sigues en Instagram, los posts a los que das like, las publicaciones que compartes por Facebook, los amigos en común…

Una de las funciones estrella que tiene Facebook Dating es la de secret crush. En esta, se le permitirá al usuario escoger entre alguno de sus seguidores de Instagram o amigos de Facebook e indicarlos como su crush o amor platónico, de forma que si el otro usuario también lo escoge se abrirá un chat directamente entre ambos. Esta función ahorraría situaciones incómodas como la típica declaración que en muchas veces acaba saliendo mal.

Facebook Dating vs Tinder ¿Cuál es mejor?

Todos los que somos o hemos sido usuarios de Facebook sabremos que, a diferencia de otras redes sociales, esta apuesta más por la cercanía y la proximidad. En Facebook no hay seguidores, hay amigos. Dicho de otra forma, se rompe la relación de follower-influencer que marcan redes sociales como Twitter,  para apostar por una relación equitativa y equilibrada

Facebook te recomendará siempre gente directa o indirectamente relacionada contigo o tu entorno social. Dicha gente podrá ver tu perfil privado y tú el suyo, por lo que se le da mucho más valor a los amigos que no a los, anteriormente mencionados, seguidores de otras plataformas. 

Debemos tener esto en cuenta para entender la naturaleza de Tinder, la cual actúa como la mayoría de redes sociales al jugar con el espectro público y recomendarte cualquier persona que te pueda llegar a interesar, sin importar la relación que puedas tener con ella. En otras palabras, tu perfil le puede salir en recomendados a cualquier persona que haya introducido unos intereses similares a tu descripción.

En Facebook son conscientes de que hay gente que no quiere que sus círculos sociales sepan que usan este tipo de aplicaciones. Por eso han apostado una vez más por la privacidad al impedir que a alguien se le recomiende un amigo de Facebook o seguidor de Instagram a menos que ambos se añadan mutuamente en el apartado de secret crush, como bien hemos explicado.

¿Cuándo saldrá Facebook Dating en España?

Facebook Dating es un servicio muy nuevo y reciente con menos de 2 años de vida, por lo que aún no se ha llegado a extender del todo. De momento, la función está actualmente disponible en los siguientes países:

  • América: disponible en Estados Unidos, Canadá, Argentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, Guyana, México, Paraguay, Perú, Surinam y Uruguay.
  • Asia: disponible en Laos, Malasia, Filipinas, Singapur, Tailandia y Vietnam.

Si tu país no aparece en la lista, es probable que esté disponible en un futuro cercano o que actualmente no haya planes de lanzamiento. El servicio estaba pensado para que viera la luz en Europa a principios de 2020, pero su lanzamiento ha sido aplazado debido a una serie de problemas con la normativa de privacidad de la Unión Europea y a la pandemia del COVID-19. Este último acontecimiento ha resultado en una etapa de confinamiento que impide realizar al completo la actividad para la que está pensada el servicio (conocer gente de manera virtual para más tarde hacer una quedada presencial).

*NOTA: Todas las imágenes recogidas en este artículo, han sido capturadas y producidas por el equipo profesional ©The Brokers. Si algún otro grupo desea utilizarlas, está en su derecho, siempre y cuando nos mencione.

Así funciona Safe365: la app que garantiza la seguridad de tus familiares.


De los muchos usos que se le puede dar al GPS, Safe365 ha escogido el que más vidas puede salvar. Esta app hace posible vigilar la seguridad de tus familiares y enviar tu ubicación para pedir un rescate en caso de emergencia.


Safe365 ha evolucionado con el paso del tiempo. Partió llamándose Alpify, siendo una aplicación centrada en la seguridad de los montañistas. Su interfaz era de lo más sencilla: un enorme botón rojo conectado al 112. Tiempo después, los desarrolladores decidieron expandir su utilidad y proteger el bienestar de los que no son deportistas.

Así apareció Safe365, la app de teleasistencia para familiares. Pero, ¿realmente es útil? Estudiaremos su funcionamiento y si de verdad te protege los 365 días del año.

¿Cómo funciona?

Perfil de la aplicación Safe365
Captura de pantalla del apartado perfil. (Fuente propia)

Safe 365 cuenta con un servicio gratuito de emergencias que, al instalarlo, pedirá al usuario algunos permisos para poder acceder a la aplicación. Para empezar a utilizarla se deberá verificar el número de teléfono, aceptar los permisos de GPS (para facilitar la localización a los protectores) y el acceso a la lista de contactos.

Asimismo, solicitará el consentimiento para acceder a la cámara, la galería y el teléfono con el fin de poder enviar la localización del usuario en caso de emergencia y, para poder llamar a los Protegidos de manera directa.

La aplicación requiere un perfil personalizado donde, a parte de introducir el nombre de usuario y añadirle una fotografía, permite que la persona pueda incluir los contactos que desee para ver su ubicación en el mapa y los lugares que frecuenta como, su casa, la universidad, etc. Si alguno de estos no tiene la aplicación, el usuario le podrá enviar un mensaje desde la app con el enlace para poder descargársela.

Protectores y protegidos

Los Protectores son los que se hacen cargo de los Protegidos, a los que tienen localizados con la ubicación. Siempre y cuando, tengan cobertura, batería y, en ambos móviles, el GPS encendido.

Además, incluye la opción de crear rutinas como, por ejemplo, bienestar, actividad física, seguridad o las personalizadas para cada individuo. De igual modo, permite ver cómo se desplaza el Protegido: a pie, corriendo, con vehículo, etcétera. Incluso, se puede interactuar con ellos y ver su actividad durante todo el día.

Lugares

Los lugares son zonas que pueden definirse para que el Protector reciba una notificación cuando el Protegido entre o salga de estas. El usuario puede crear hasta 9 lugares diferentes siempre teniendo en cuenta los radios establecidos (mínimo 150 metros, máximo 10 km):

  • Sitios como el hogar, la escuela o el trabajo se puede especificar con un radio de entre 150 y 300 metros.
  • Se puede definir los barrios con un radio de entre 300 metros y 1 km.
  • También, la app permite personalizar un máximo de cinco zonas para cada uno de los protegidos, con un radio de hasta 10 km.
Interfaz

Utiliza este Genially para navegar entre las diferentes pantallas de la aplicación y descubrir sus funcionalidades:

La interfaz de Safe365 con Genially. (Fuente propia)

¿Qué es el botón del pánico?

El botón del pánico es una función crucial en la aplicación. Es un servicio de emergencia que consiste en un botón rojo que, nada más pulsarlo, el usuario recibirá una llamada del centro especializado en gestión de emergencias.

Permite comenzar un rescate de manera rápida movilizando al servicio de emergencias donde se haya producido el incidente y, por ello, el botón del pánico debe ser utilizado de forma responsable.

Presionar el botón rojo por error es muy difícil, ya que al hacerlo aparece una pantalla de confirmación que se deberá pulsar de nuevo para activar los servicios de rescate. Esta pantalla aparece tanto dentro de España y Andorra como fuera.

¿Qué hay detrás de este botón rojo?
Botón del pánico
Captura de pantalla del botón del pánico. (Fuente propia)

Cuando se pulsa el botón del pánico en España o en Andorra, se envía una señal a los servicios de emergencia. Los encargados de atender esta llamada varían en función de la localización:

  • 112 en Euskadi, La Rioja, Aragón, Galicia y Extremadura.
  • Cos de Bombers en Andorra.
  • Operadores del RACC en el resto de comunidades autónomas.

Tras ponerse en contacto con el servicio de emergencias, la aplicación procederá a informar de la situación a los Protectores. El hecho de no avisarles antes evita las comunicaciones repetidas. En el caso de España y Andorra, el botón del pánico solo envía un aviso de emergencia a los Protectores.

Cabe mencionar que es posible pulsar el botón para pedir ayuda en una situación en la que, quién lo pulsa, no sea el afectado. El único requisito para hacer esto es estar presente en el lugar donde ha acontecido el accidente.

A la hora de la verdad, ¿la aplicación funciona?

Santos y Pepe, amigos jubilados y amantes del alpinismo, no supieron lo útil que les llegaría a ser Safe365. Era común para los dos juntarse cada verano con tres amigos más para realizar caminatas y excursiones. Tras varias veces realizando estas actividades, el 27 de agosto de 2018 tuvieron un accidente y utilizaron la app, que Santos tenía instalada en su móvil, para pedir ayuda.

Ese día decidieron subir la sierra de Alcarama, en Soria. Llegaron hasta ahí en coche y lo dejaron a 5 kilómetros de la cima para caminar hasta ella. Al subir pasaron por la cresta cimera de Alcarama, una subida de unos 100 metros muy empinada, la cual no supuso ningún problema. Pero al descender, Pepe se resbaló y se dislocó el tobillo. Como les sería complicado llegar hasta el lugar donde tenían aparcado el coche, Santos decidió utilizar Safe365.

Pulsó el botón del pánico. Los servicios de emergencia se pusieron en contacto con él en tan solo unos segundos y comenzó el proceso de rescate. La ambulancia no podía llegar a causa del difícil acceso, así que los Agentes Forestales se encargaron de la situación. Transportaron a Pepe en un todoterreno hasta el centro médico más cercano, donde una ambulancia del 112 lo llevaría hasta el hospital de Calahorra.

Santos llevaba tiempo utilizando esta aplicación con su mujer para conocer la localización de cada uno y saber si le sucedía algo a alguno de los dos. Indudablemente no sabía que Safe365 le sería de gran ayuda a su amigo.

Compruébalo tú mismo

La evolución de Alpify a Safe365 ha resultado ser un acierto en funcionalidad e infalibilidad a la hora de proteger a tus familiares durante los 365 días del año. Después de analizar su funcionamiento con los materiales interactivos, dependerá del usuario determinar si la aplicación realmente es útil o no.